Myofunkčná porucha je porucha prehĺtania, porucha funkcie pohybu jazyka a mimických svalov. Pri tejto poruche, ktorá sa vyskytuje u detí, ale i dospelých, pretrváva tzv. embryonálne alebo infantilné prehĺtanie. Jazyk sa pri takomto prehĺtaní pohybuje dopredu a dozadu a jeho špička sa nedotýka horného ďasna. Po narodení sa spôsob prehĺtania začne meniť tým, že dieťa začína postupne jesť aj stravu inej konzistencie než len mlieko a iným spôsobom - nielen z prsníka či fľaše, ale aj lyžičkou a z pohára. Tým sa naučí podávať sústo na zadnú časť jazyka, pričom špičku jazyka dá na horné ďasno, postupne pritláča celý chrbát jazyka na podnebie a tak posúva sústo do hltana.
Deti, u ktorých pretrváva infantilné prehĺtanie, majú stále otvorené ústa, pomáhajú si posúvať sústo do hltana svalmi na brade alebo spodnou perou, pričom jazyk tlačí do zubov, alebo je medzi zubami. Dôsledkom toho u nich vznikajú ortodontické odchýlky, nesprávna poloha brady vzadu, spodnú peru mávajú väčšiu ako hornú, zvýraznený sval pod spodnou perou a gotické podnebie. Dýchajú ústami, majú často zväčšené nosné mandle, ochabnutý postoj a celkovo hypotonické svalstvo. Svalstvo jazyka býva tiež ochabnuté, čo má výrazný vplyv aj na výslovnosť hlások. Na výslovnosti je to poznať predovšetkým interdentálnou (medzizubnou) artikuláciou sykaviek a iných hlások a výrazným slinením počas rozprávania.
Základom diagnostiky myofunkčných porúch musí byť vždy podrobná anamnéza dieťaťa, v ktorej sa zameriavame predovšetkým na proces dojčenia dieťaťa, jeho výživu, zlozvyky (cmúľanie palca, cumeľ) prípadne iné nevhodné návyky, zisťujeme zvláštnosti v motorickom a celkovom vývine dieťaťa a pod. Ďalej sledujeme jednotlivé orgány v orofaciálnej oblasti a ich svalstvo v pokojovej polohe i v aktivite.
Po zhodnotení stavu sa pristupuje k myofunkčnej terapii, ktorá má tieto etapy:
Cvičenie pokojovej polohy jazyka
Predná časť jazyka je primknutá k alveoárnemu výbežku za hornými rezákmi, ľudia s myofunkčnou poruchou majú jazyk spustený, nečinný za dolnými rezákmi.
V tomto cvičení ide o korigovanie a kontrolovanie novej polohy jazyka tak často, ako je to možné.
Na tento účel môžeme použiť rôzne možnosti, napr. nálepky s rôznymi motívmi, ktoré si dieťa (príp. rodič) nalepí na miesta, kde sa často pohybuje alebo na predmety, ktoré denne používa. Pri každom pohľade na takúto nálepku si má dieťa skontrolovať polohu svojho jazyka v ústach. Ďalej si môže dieťa vyrobiť „záznamový hárok“, kde si zakaždým, keď si polohu jazyka vedome skontroluje, zaznačí túto činnosť. U detí využívame predovšetkým hru, kedy má dieťa udržať jazyk v správne naučenej pokojovej polohe tak dlho, než je dieťa znovu na rade, napr. kým dohrá melódia, kým autíčko prejde ku určitému bodu a pod.
Po zvládnutí nácviku pokojovej polohy jazyka prechádzame k svalovým cvičeniam v orofaciálnej oblasti. Je nutné názorné predvedenie cviku terapeutom, poukázanie na možné chybné prevedenie.
Cvičenia pre jazyk, pery a tvárové svaly
Precvičte si so svojimi deťmi tvárové svalstvo pomocou týchto videí (sú síce zahraničné, ale názorné):
https://www.youtube.com/watch?v=QndafcuX6qg
https://www.youtube.com/watch?v=HIJ93dVYxMg&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=zxXyge1EfnQ
Ďalšie informácie:
https://www.logo.wbl.sk/Myofunkcna-porucha.html
Použité zdroje:
KITTEL, Anita. 1999. Myofukční terapie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-7169-619-6.
Pridané: 3.4.2020, Mgr. S. Turčíková
Základná škola
Matice slovenskej 13
Kancelária školy: +421 905 846 748, 051 7713331
Školská jedáleň: 051 7713332