Pri OVR ide o neskoršie dosahovanie vývinových medzníkov (prvé slová, prvé vety,..), zaostávanie voči typickému vývinu. Dieťa s OVR neprejavuje kvalitatívne odlišné patologické vzorce komunikačného správania. O oneskorenom vývine reči uvažujeme približne do konca tretieho roka. Za orientačné známky oneskoreného vývinu reči a signály možného narušeného vývinu reči považujeme, ak dieťa v dvoch rokoch:
Aby sa u dieťaťa, najmä u detí s OVR, mohla prirodzene rozvíjať reč a komunikácia ako taká, potrebuje k tomu podnetné, komunikačne sýtené prostredie a množstvo komunikačných príležitostí, v ktorých si jednotlivé komunikačné role môže vyskúšať.
A: STRATÉGIE ZAMERANÉ NA DIEŤA
Komunikácia tvárou v tvár:
Čakanie:
Ak počkáte, dieťa vám ukáže, čo chce prostredníctvom:
Nasledovanie záujmu dieťaťa:
Keď sa dieťa na niečo pozerá alebo o niečo zaujíma, je pravdepodobné, že na to aj myslí. Je to najvhodnejšia chvíľa na poskytnutie slov vyjadrujúcich práve prebiehajúcu situáciu, pretože dieťa môže slová priradiť k svojim myšlienkam.
Opakovanie:
Niektoré deti potrebujú počuť nové slovo alebo pravidlo materinského jazyka viackrát. Vytvárajte komunikačné situácie, ktoré poskytujú možnosť na neustále opakovanie slov, viet.
B: STRATÉGIE ĽAHŠIEHO POROZUMENIA ALEBO REČ TELA
Gestá:
Na uľahčenie „čitateľnosti“ slov výrazne prispievajú gestá. Ak k slovám pridáte pohyby rúk, tela a výrazy tváre, vaša reč sa pre dieťa stáva zrozumiteľnejšia.
Vylaďte sa na rečovú úroveň dieťaťa:
C: STRATÉGIE VÝMEN ALEBO RAZ TY, RAZ JA
Raz ty raz ja - striedavá komunikácia.
Interpretácia - Staňte sa tlmočníkmi a pretlmočte, interpretujte všetko, o čom vaše dieťa komunikuje.
Zrkadlenie - alebo napodobňovanie je komunikačná stratégia pre deti najmä v počiatočných vývinových štádiách.
D: STRATÉGIE NOVÝCH POJMOV ALEBO NÁLEPKY
Komentovanie dieťaťu znamená rozprávať a popisovať, čo sa deje v jeho blízkom okolí.
Nálepky - aby sa dieťa naučilo mená ľudí a predmetov, potrebuje ich niekoľkokrát počuť.
Premosťovanie je potrebné, aby ste nové slová vysvetľovali.
E: STRATÉGIE REČOVÉHO VZORU ALEBO MODELOVANIE
Modelovanie : môžete používať na všetkých vývinových stupňoch, nezáleží na tom, či dieťa komunikuje zámerne, nezámerne alebo sa vyjadruje len gestami, zvukmi, prípadne už aj slovami a vetami. Modelujte reč, ktorá je blízka vývinovej úrovni dieťaťa.
F: STRATÉGIE KONVERZÁCIE ALEBO OTÁZKY A ODPOVEDE
Otázky : Správne položené otázky dávajú dieťaťu priestor na vyjadrenie jeho myšlienok.
Napovedanie: je slovo, komentár alebo iná otázka, ktorá pomáha dieťaťu odpovedať.
Kerekretiová a kol. – Logopédia, UK v Bratislave, 2016
Horňáková, Kapalková, Mikulajová –Kniha o detskej reči, Bratislava, Slniečko 2005
Zdroje:
https://detskarec.sk/problemy-s-vyvinom-reci
https://www.cpppapmartin.sk/files/Oneskoreny_vyvin_detskej_reci.pdf
https://www.solen.sk/pdf/e1d03357f25e9c2dbe71d3a0ea6569ed.pdf
https://slovenskypacient.sk/poruchy-vyvinu-reci-u-deti/
https://blog.mimulo.sk/ake-mozu-byt-priciny-oneskoreneho-rozvoja-reci/
https://www.csppjamnik.sk/ovr/
Pridané: 12.5.2020, Mgr. I. Melník Bačková
Základná škola
Matice slovenskej 13
Kancelária školy: +421 905 846 748, 051 7713331
Školská jedáleň: 051 7713332