O mutizme hovoríme ako o získanej strate reči na funkčnom podklade, pri ktorom nie je prítomné organické poškodenie centrálnej nervovej sústavy. Objavuje sa po ukončenom vývine reči. To znamená, že jedinec s mutizmom má dostatočne osvojené jazykové schopnosti, ale v komunikácii ich nepoužíva vôbec alebo veľmi obmedzene.
Mutizmus je náhla strata už vyvinutej reči. Osoba postihnutá mutizmom, by rada komunikovala, ale nemôže.
Príčinou môže byť úraz, psychický stres, veľké vzrušenie a pod. Dieťa postihnuté mutizmom sa usiluje o dorozumievanie s druhými ľuďmi ukazovaním.
Mutizmus rozlišujeme na:
Mutizmus u detí:
Mutizmus sa zvyčajne prvýkrát prejaví nástupom do škôlky. Objavuje sa však aj na začiatku školskej dochádzky, v puberte alebo v dospelosti. Príčiny, ktoré mutizmus zapríčiňujú sú rôzne. Mlčanie môže byť chápané ako neurotická stratégia, ktorou zvládajú existujúci duševný problém alebo konflikt. Mutizmus môže vzniknúť z traumatického zážitku, sociálnej fóbie, pomsty, zo strachu zo straty, môže byť následkom zvýšenej psychickej citlivosti voči vlastnému výkonu i extrémne vystupovaných obáv zo zlyhania v komunikácii. Aj vstup do materskej školy môže byť jeden zo stresujúcich faktorov. Niektoré mutistické deti svojím mlčaním dostávajú pozornosť zo strany rodiny a majú úľavy, ktoré podporujú ich správanie. Mutizmus môže byť tiež snaha napodobňovať reakcie iných. Prítomné môžu byť aj organické príčiny, avšak len v spojení mutizmu s vývinovými poruchami, psychózami alebo genetickými predpokladmi k sociálnej izolácii.
Mlčanie môže byť sprevádzané i negatívnymi reakciami na sociálnu integráciu (vyhýbavé správanie, sociálna izolácia). Okrem reči sa v prejavoch nevyskytuje ani smiech, plač, odkašliavanie, vzdych. Výraz tváre u detí s mutizmom je strnulý.
Liečba mutizmu je mimoriadne náročná a zdĺhavá. Vyžaduje multidisciplinárny prístup odborníkov z oblasti psychiatrie, foniatrie a logopédie. Základom terapie je získanie dôvery dieťaťa, inými slovami – nadviazanie blízkeho vzťahu. Cieľom logopedickej terapie je posilňovanie komunikačnej a sociálnej kompetencie jedinca na základe určitých modelov správania. Najskôr sa dané správanie realizuje v bezpečnom priestore ambulancie, neskôr v reálnych situáciách.
Zdroje:
Bendová, P.: Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole, Grada 2011, 152 s.
Hartmann, B., Lange, M.: Mutismus v dětství, mládí a dospělosti (Rádce pro rodinné príslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy), Triton 2008, 80 s.
Tichá, E.: Mutizmus, in Kerekrétiová A. a kol.: Logopédia, Univerzita Komenského v Bratislave 2016, 341 s.
https://www.slovenskypacient.sk/elektivny-mutizmus-diagnoza-o-ktorej-sa-nehovori/
https://www.komposyt.sk/pre-rodicov/preview-file/elektivny-mutizmus_filipkova-335.pdf
https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/3335/ked-dieta-odmieta-komunikovat
https://www.csppjamnik.sk/mutizmus/
https://www.zzz.sk/clanok/7789-mutizmus-alebo-ticha-uzkost-v-ustach
https://mamaaja.sk/clanky/dieta/most-do-ticha-mutizmus
https://cpppapba2.sk/uploads/Selekt%C3%ADvny%20mutizmus.pdf
Pridané: 22.4.2020, Mgr. I. Melník Bačková
Základná škola
Matice slovenskej 13
Kancelária školy: +421 905 846 748, 051 7713331
Školská jedáleň: 051 7713332