Porucha matematických zručností (dyskalkúlia) sa prejavuje neschopnosťou počítať napriek tomu, že celková inteligencia dieťaťa je v pásme normy. Táto porucha počítania spravidla narúša aj rozvoj a nadobúdanie matematických zručností. Väčšinou je diagnostikovaná až po nástupe do školy, no už v predškolskom veku je možné všímať si varovné signály.
V tomto veku je ešte diagnostika dyskalkúlie náročná, no môžu sa vyskytnúť nasledujúce ťažkosti:
- dieťa má ťažkosti v triedení tvarov,
- nerozumie pojmom menej – viac, dlhší – kratší...,
- dieťa má ťažkosti spojiť číslicu so skupinou vecí,
- dieťa má ťažkosti s triedením podľa tvaru, farby alebo veľkosti,
- dieťa má ťažkosti s pochopením množstva (napr.: nevadí mu, ak má menej cukríkov ako súrodenec),
- dieťa má ťažkosti naučiť sa počítať a pamätať si čísla v správnom poradí,
- dieťa má ťažkosti s číselnou pamäťou (napr.: nevie si zapamätať číslo domu, deň narodenia).
Oblasť matematiky je v predškolskom vzdelávaní zameraná predovšetkým na činnosti priraďovanie, porovnávanie, triedenie, usporiadanie, rovinnú a priestorovú predstavivosť. Všetky tieto činnosti predstavujú základ pre ďalšie pochopenie pojmov a vzťahových súvislostí s prirodzeným číslom. Nezastupiteľnú úlohu majú v tomto veku hry, ktoré uľahčujú proces nápravy, nižšie ponúkam inšpirácie:
U žiakov s dyskalkúliou sa najčastejšie vyskytujú tieto ťažkosti:
- nepochopenie pojmu číslo,
- neschopnosť zapamätať si prečítať a písať čísla,
- nedostatočná predstavivosť číselného radu a neschopnosť v ňom pokračovať,
- neschopnosť zapamätať si vzorce i pravidlá a uplatňovať ich pri riešení úloh,
- problém s prechodom cez desiatky,
- zamieňanie podobných čísel, poradia čísel,
- nezvládanie spájania čísel,
- problémy s prečítaním čísla v prípade, že v strede sa nachádza nula,
- zamieňanie matematických operácií a pojmov,
- počítanie čísel po jednom,
- problémy s triedením prvkov podľa určitých znakov,
- problém s rozlišovaním geometrických tvarov a rysovaním.
Všetky tieto problémy majú obrovský vplyv na osvojenie si ďalších matematických poznatkov a schopností ako sčítanie, odčítanie, násobenie a delenie. Bez včasného odhalenia týchto problémov, ich riešenia a vhodnej korekcie nie je teda možné pokračovať v plnohodnotnom osvojovaní si matematických zručností a poznatkov.
Dieťa s dyskalkúliou potrebuje pochopenie a individuálny prístup od svojho rodiča aj učiteľa. Citlivý prístup mu umožní naplno využiť svoje schopnosti, pomôže dostať z dieťaťa maximum.
- Rodičia by mali zo svojho slovníka a správania vyradiť akékoľvek prejavy obviňovania a naopak, deti pozitívne motivovať.
- Jednou z ciest pomoci je pravidelné precvičovanie prostredníctvom rôznych matematických úloh, najmä vo forme hry.
- Podporte učenie detí napríklad hrami, ktoré sú zamerané na rozvoj matematických zručností.
- Venujte pozornosť cvičeniu pamäte, hrajte s deťmi hry zamerané na pozornosť a pamäť.
- Buďte veľmi trpezliví a nepodliehajte hnevu či únave, ak dieťa nedokáže vypočítať jednoduchú matematickú úlohu.
Dôležité je rešpektovať vývoj psychických funkcií a úrovne vývoja dieťaťa. Úlohy, ktoré dieťa nezvláda, delíme na dielčie kroky, dôkladne ich precvičujeme s využitím nových situácií. Postupne sa celý úkon zrýchľuje a automatizuje. Súbežne s numerickým počítaním sa dieťa učí pracovať aj s kalkulačkou.
Vo vyučovacom procese by mala byť dieťaťu umožnená:
- práca s matematickými tabuľkami a kompenzačnými pomôckami,
- názorné pomôcky, rozfázovať pracovné postupy na dielčie kroky,
- viesť žiaka k logickému pochopeniu úloh – zautomatizovanie algoritmov,
- jeden postup pri riešení úloh, komentovanie postupov – „myslenie nahlas“,
- rozvoj smerovej a priestorovej orientácie, postrehu a logiky, trpezlivosť...
Doma aj vo vyučovacom procese je dôležité voliť vhodné metódy, nezastupiteľnú úlohu pri náprave majú práve didaktické hry, ktoré uľahčujú a istým spôsobom zatraktívňujú proces nápravy. V tomto čase, kedy nie je žiakom umožnené odborné vzdelávanie, prihliadajúce na ich špecifiká, ponúkam niekoľko inšpirácií pre rodičov žiakov vyžadujúcich si individuálny prístup:
1. Stavebnica lego má na širokospektrálne využitie aj u žiakov, okrem rozvíjania jemnej motoriky a priestorovej predstavivosti žiakov ju môžeme využiť pri témach ako je objem a povrch telies, zlomky, telesá zložené z kvádrov a kociek (pôdorys, kódovanie). U žiakov na prvom stupni môžeme použiť na precvičovanie malej násobilky vo viacerých ročníkoch základnej školy:
2. Hry a pracovné listy pre mladších a starších žiakov:
3. Inšpiračné videá:
https://eduworld.sk/cd/dominika-neprasova/5238/dyskalkulia--porucha-matematickych-schopnosti
https://www.centrumdys.sk/dyskalkulia/
https://www.rodinka.sk/predskolak/poruchy-ucenia-a-pozornosti/dyskalkulia-ako-zvladnut-matematiku/
https://zskombj.edupage.org/a/poruchy-ucenia?eqa=dGV4dD10ZXh0L3RleHQxNCZzdWJwYWdlPTQ%3D
https://kpppke.eu/o-nas/specialno-pedagogicke-poradenstvo/vyvinove-poruchy-ucenia/dyskalkulia/
Pridané: 21.5.2020, Mgr. M. Petejová
Základná škola
Matice slovenskej 13
Kancelária školy: +421 905 846 748, 051 7713331
Školská jedáleň: 051 7713332