Pomôcky pre autistov

Pomôcky pre autistov

Uvedené pomôcky pre deti s autizmom a Aspergerovým syndrómom sa využívajú na stimuláciu aj ako vybavenie špeciálnej multisenzorickej miestnosti SNOEZELEN.

Zmyslová stimulácia

Solárny projektor s vymeniteľnými tematickými kotúčmi, napríklad obláčikové nebo, podmorský svet, les v rôznom ročnom období, pestrofarebné motýle a pestrofarebný kotúč s olejovými farbami

Zrkadlová guľafarebný reflektor, vytvárajúci svetelné stopy na stenách miestnosti

Vodný bublinkový valec s interaktívnym ovládačom, prostredníctvom ktorého sa dajú meniť farby bublinkového valca

Zrkadlové pozadie bublinkového valca, ktoré umocňuje zrakovú stimuláciu

Optické vlákna, nainštalované buď v tvare vodopádu v rohu miestnosti alebo položené voľne na podložke, plynule meniace svoju farbu, s ktorými sa dá manipulovať a sú pre klienta bezpečné

Interaktívne panely so svetelnými efektmi: dotyková stena s farebnými tlačidlami, pri stlačení ktorých sa zasvietia svetlá príslušnej farby; používa sa na rozlišovanie, priraďovanie a učenie sa farieb

Farebné osvetlenie

Dotyková lampa (plazma valec)

UV lampa a fosforeskujúce predmety

Svetielkujúce interaktívne loptičky

Hviezdna obloha, nainštalovaná na strope miestnosti: svetielka v kombinácii s priesvitnou látkou v tvare baldachýnov

Bublistroj: pozorovanie, fúkanie, chytanie padajúcich bubliniek

 

Sluchová stimulácia

Ozvučená kocka, ktorá hovorí farby, rôzne tvary a obrazy v závislosti od polohy.

Dotyková stena so zvukovými efektmi.

Emocionálna stena s tlačidlami a ľudskými zvukmi (smiech, smútok).

Piano matrac: molitanový matrac s interaktívnymi klávesmi, ktoré môžu klienti stláčať rukami alebo nohami. Dajú sa na ňom navoliť rôzne zvuky a tóny, napríklad zvuky zvierat, ľudské zvuky a zvuky prírody.

(Pomôcky sa využívajú na rozvoj porozumenia príčiny a následku, na rozvoj sluchovej schopnosti rozlíšenia jednotlivých zvukov, na rozvoj kognitívnych schopností, najmä pamäte. Rovnako sú veľmi vhodné a možno ich použiť aj pri systematickej desenzibilizácii u hypersenzitívnych klientov na zvukové podnety a zvlášť na určité zvuky.)

 

Hmatová (taktilná) stimulácia

Dotykové pexeso – s dvojicami rôznych hladkých, mäkkých, drsných povrchov, ktoré sa dajú priraďovať buď so zrakovou kontrolou, alebo bez zrakovej kontroly, kedy musí klient nájsť rovnakú dvojicu iba na základe hmatu

Masážno-vibračný prístroj

Masážne loptičky a loptičky rôznych povrchov a tvrdosti

Pierka, plyšové a gumené hračky

Na hmatovú stimuláciu sa dajú využiť aj ďalšie pomôcky – modelovacie hmoty, špongie, kefky, pierka, prírodniny, prírodné vlákna, vrecúška naplnené pieskom, ryžou a iným materiálom

 

Vibračná stimulácia

Vibračné hračky

Vibračné vankúše

Hudobné nástroje produkujúce hlboké basové tóny

 

Čuchová stimulácia

Vonné oleje, ktoré sa kvapkajú do aromadifuzéra. Napríklad:

  • eukalyptus – pôsobí povzbudzujúco a pomáha pri uvoľnení,
  • levanduľa, jasmín, ruža – pôsobí uvoľňujúco a harmonizuje,
  • pomaranč, citrón, limetka – pôsobí osviežujúco, inšpiruje, rozveseľuje,
  • vanilka – navodzuje pocit bezpečia, vhodná je pre malé deti.

Je tiež možné využiť rôzne potraviny s výraznou vôňou ako pomaranč, jablko, kvety, škoricu alebo vrecúška naplnené voňavými sušenými bylinami.

 

Stimulácia vestibulárneho a proprioceptívneho systému

Vodná posteľ

Relaxačná hojdacia sieť

Polohovací vak

Záťažová prikrývka (uplatnenie pre širokú škálu diagnóz u detí či dospelých, najmä s PAS, epilepsiou, mentálnym postihnutím, poruchami správania či agresívnym syndrómom). Má rovnomerne rozloženú zapuzdrenú záťaž, pôsobí miernym a rovnomerným tlakom na svaly, kĺby, šľachy a kosti, čím stimuluje receptory CNS, ktoré reagujú na tento hĺbkový tlak zvýšenou tvorbou neurotransmiterov, najmä serotonínu a dopamínu.

Používajú sa napríklad prikrývky s 11-kilogramovou záťažou v polohe ľahu na chrbte, kedy je klient prikrytý od nôh do polovice trupu, vynímajúc tak oblasť srdca. Výsledkom používania záťažovej prikrývky je celkové upokojenie najmä hyperaktívnych klientov, potlačenie agresívnych a autoagresívnych prejavov, úprava emočných problémov a schopnosť dlhšie udržať pozornosť.

 

Vestibulárna a proprioceptívna stimulácia

Gulôčkový bazén

Trampolína

Schody, šmýkačky, preliezky, tunely

Visiace hojdačky (jednobodové, dvojbodové, štvorbodové)

Dutý valec, kužeľ, fitlopty a rovnovážne podložky.

Dráha, ktorú musí dieťa absolvovať, pričom musí napríklad prejsť po masážnych pologuliach, skákať na trampolíne, prekračovať prekážky, prejsť samostatne po kladine, preliezť cez tunel, vyliezť na rebriny, za súčasného hojdania na hojdačke hádzať lopty do nádoby, vyjsť po schodoch, spustiť sa na sklze priamo do gulôčkového bazéna a pod.

 

Relaxácia

Projektor: projekcia z projektorov s pomaly plynúcimi obrázkami – spolu s hudbou (napr. obrázky lesa – použitie zvukov prírody, spevu vtákov; obrázky rybičiek – zvuky mora, delfínov a pod.)

 

Pridané: 24.4.2020, Mgr. D. Guman

 

Základná škola Matice slovenskej 13, Prešov, školský rok 2019/2020