Častým problémom školských detí, ktorý negatívne ovplyvňujú školské výkony a aj samotné správanie dieťaťa, sú poruchy pozornosti. Najčastejšie ide o tieto dve poruchy pozornosti:
1. Syndróm ADD
2. Syndróm ADHD
ADD – pochádza z anglického slova ( Attention Deficit Disoder) - znamená vývinovú poruchu pozornosti bez hyperaktivity. V odbornej literatúre sa môžeme stretnúť s pojmom ĽMD – ľahká mozgová dysfunkcia. Dysfunkcia bola charakterizovaná ako ľahká, a to v tom zmysle, že pri nej nie je výrazne postihnutá motorika alebo rozumové schopnosti.
Na rozdiel od dieťaťa s ADHD, kde ide o poruchu pozornosti s hyperaktivitou , dieťa s ADD nevyrušuje a ticho sedí. Hlavným prejavom je slabá pozornosť, únava a neschopnosť sa dlhšie sústrediť. Dieťa s touto poruchou je tiché, skôr nenápadné. Javí sa ako pomalé. Práca u tohto dieťaťa si vyžaduje dlhší čas. Taktiež sa môžeme stretnúť s výrazom, že ide o zasnené deti. Dieťa s ADD sa vyznačuje aj nízkym sebavedomím a môže sa javiť ako lenivejšie. V tomto prípade treba povedať, že nie je problém v samotnej výchove, ale môže ísť aj o dedičné, biologické či iné faktory. Častejšie sa však vyskytuje u chlapcov ako u dievčat. Ďalšími varovnými signálmi, ktoré si môžeme u týchto detí s ADD všimnúť, sú:
Je preto veľmi dôležité, aby učitelia boli dostatočne a včas informovaní, pretože učitelia, ktorí nerozpoznajú poruchu, môžu dieťaťu zadávať neprimerané úlohy a tým môžu dieťa zbytočne stresovať.
Na čo klásť dôraz pri práci s deťmi s ADD? Ako upútať ich pozornosť?
V prvom rade dieťa s ADD musí mať jasne a stručne stanovené pravidlá. Ak dieťa oslovíme, musíme sa naňho pozerať. Je potrebné meniť intenzitu hlasu a zrozumiteľne sa vyjadrovať. Na zameranie jeho pozornosti používajte rôzne pomôcky, akými sú napríklad farebné fixky, kriedy, pestré obrázky alebo prezentácie, poprípade, ak je to možné, praktické ukážky. Klásť dôraz na to, aby dieťa malo usporiadané učebné pomôcky, poriadok na svojom stole alebo lavici. Je potrebné, aby sa naučilo usporiadať úlohy od tých najdôležitejších, až po tú najmenej dôležitú.
Ďalšie rady, ktoré uvádza vo svojej práci autorka Mgr. Sláviková - „Ako pracovať so žiakmi s ADHD, ADD“, nám môžu pomôcť pri práci s deťmi, sú:
Hra je typická činnosť pre deti a je neodmysliteľnou súčasťou nášho života. Každá hra nám prináša radosť, ale každá hra má mať aj výchovný cieľ. Hru, ktorú chceme cielene použiť, musíme mať dobre a organizačne pripravenú. Žiaka oboznámime s pravidlami hry. Hru vedie učiteľ alebo rodič. Po skončení hry je potrebné hru slovne zhodnotiť, poprípade môžeme aj najlepšieho hráča odmeniť. Uvediem niekoľko ukážok hier, ktorými si precvičujeme pozornosť a sústredenie detí.
V každom prípade by sme mali mať na pamäti, že každé jedno dieťa je iné, jedinečné svojimi povahovými črtami, vlohami a záujmami. Záleží hlavne na samotnom prístupe učiteľa a jeho spolupráci s rodičmi, ako ďalej bude dieťa napredovať.
Ďalšie hry pre inšpiráciu na rozvoj pozornosti, pamäti:
https://hrysdetmi.euweb.cz/show.php?nazev=Elektr%E1rna&PHPSESSID=4ufr98n9gj0vhlc0uu7k4rp2m1
Použitá literatúra:
Končeková Ľ., Vývinová psychológia, 2005 Prešov
https://www.lvsbarca.sk/cspp/rady-specialneho-pedagoga-ucitelom-1/ako-pracovat-s-detmi-s-adhd-add/
https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/3058/zasnene-deti-alebo-porucha-pozornosti-add
https://specialna-pedagogicka.webnode.sk/ziak-s-poruchou-aktivity-a-pozornosti/
https://cpppapke.sk/download/Pozornost.pdf
https://www.komposyt.sk/pre-odbornikov/ziak-so-svvp/preview-file/porucha-pozornosti-957.pdf
Pridané: 19.5.2020, Mgr. J. Fecková
Základná škola
Matice slovenskej 13
Kancelária školy: +421 905 846 748, 051 7713331
Školská jedáleň: 051 7713332