V súčasnosti prebieha u detí v materských školách posúdenie ich školskej zrelosti. Rodičia detí, si môžu vybrať z dvoch možností. Prvou je zopakovanie celého roku predškolskej výchovy v materskej škole a druhou je návšteva tzv. PRÍPRAVNÉHO ROČNÍKA v ZŠ, ktorý otvárame aj v školskom roku 2017/2018.
Využite pre svoje dieťa túto možnosť namiesto klasického odkladu povinnej školskej dochádzky a návratu do materskej školy. Bude to najlepší krok pre jeho rozvoj a napredovanie. Maximálny počet detí, ktoré môžeme prijať, je 40.
ZŠ, Matice slovenskej 13 v Prešove má dlhoročné skúsenosti s prípravným ročníkom. Malí prípravkári navštevujú triedy s maximálnym počtom 10 detí. Rozvrh hodín tvoria predmety „veľkých školákov“ – t.j. slovenský jazyk /3/, matematika /3/, individuálna logopedická intervencia /7/, výtvarná, hudobná a telesná výchova.
Špecifickým predmetom je Anglický jazyk hrou. Na hodinách anglického jazyka realizujeme metódu Jolly Phonics - multi-zmyslový aktívny program navrhnutý špeciálne pre malé deti. Tréning Jolly Phonics získal dňa 27. novembra 2014 akreditáciu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
Skúsení logopédi pracujú s deťmi 7 hodím týždenne/jedna trieda.
Na vyučovacích hodinách prebieha Tréning fonematického uvedomovania podľa D. B. Eľkonina. Fonematické uvedomovanie je „metaschopnosť“. Ide o schopnosť predstaviť si hláskovú a slabikovú štruktúru slova v mysli.
V našich prípravných ročníkoch sa žiaci pripravujú na vstup do prvého ročníka pomocou Eľkoninovho šlabikára a metódy fonematického uvedomovania hlások.
Ide o program, ktorí odborne vedú naše pani učiteľky a pani logopedičky. Žiaci pracujú interaktívne hravou formou pričom sa rozvíja osobnosť dieťaťa, jeho pozornosť, sebakontrola, ale aj samostatné kritické myslenie a tým sa deti postupne pripravujú na rolu školáka. Dostanú svoje prvé šlabikáre, do ktorých kreslia a vyfarbujú. Pracujú tiež pri tabuli, s farebnými žetónmi. Pri práci im pomáhajú bábky a rozprávkové bytosti - pán Slabika, pán Samohláska, babička Rúženka, Dano, Ďuro – kamaráti tvrdých a mäkkých spoluhlások. Všetko prebieha formou hier a súťaží, čo žiakov motivuje k výkonu. Učia sa pracovať v skupine aj vo dvojiciach, konštruktívne myslieť, trénujú si výdrž a koncentráciu pozornosti, rozvíjajú si slovnú zásobu. Táto metodika sa zameriava na problematiku prevencie vývinových porúch čítania a písania. Obzvlášť účinný je pre deti s narušeným alebo oneskoreným vývinom reči, ktorých jazykové nedostatky by sa mohli negatívne premietať do čítania, písania a taktiež pre deti s odloženou povinnou školskou dochádzkou. Ide o tzv. predčitateľskú schopnosť, ktorá je nevyhnutná pre neskoršie chápanie grafém pri čítaní.
Tréning fonematického uvedomovania podľa D. B. Eľkonina
Fonematické uvedomovanie je „metaschopnosť“. Ide o schopnosť predstaviť si hláskovú a slabikovú štruktúru slova v mysli. Je to tiež schopnosť vedome narábať so segmentmi slov, uvedomovať si zvukovú štruktúru slov, identifikovať poradie zvukov reči v plynulom toku reči, uskutočňovať hláskovú analýzu, syntézu aj zložitejšie manipulácie so zvukmi reči (pridať, odobrať, zmeniť poradie hlások v slove). Práve fonematické uvedomovanie sa považuje za veľmi dôležitú schopnosť, ktorú dieťa potrebuje, aby sa naučilo v škole bez problémov čítať a písať. Počas Tréningu fonematického uvedomovania si dieťa osvojuje pojmy ako slovo, slabika a hláska. Jazyk sa pritom dieťaťu predstavuje ako zvukový systém, ktorý má svoju grafémovú podobu v písanej reči.
Samotný tréning je rozdelený do 30 hodín. Tie sú tematicky rozdelené:
1. Téma: Slabičná štruktúra slova
2. Téma: Hlásková štruktúra slova
3. Téma: Samohlásky a spoluhlásky
4. Téma: Tvrdé a mäkké spoluhlásky
Ku koncu tréningu sú deti schopné rozkladať slová na slabiky a hlásky, vedia rozlíšiť samohlásky a spoluhlásky ale tiež tvrdé a mäkké spoluhlásky. Pochopia dištinktívny význam hlások, teda že keď zmeníme jednu hlásku v slove, zmeníme jeho význam. Deti tiež získajú iný pohľad na slová a celkovo na jazyk.
Metodika rozvíjania a korekcie pozornosti pre deti vo veku 5 -7 rokov
T.V. Achutina – N.M. Pylajeva
Metodika je určená pre žiakov, ktorí sú príliš aktívni, neposední, konajú impulzívne alebo naopak, sú pomalí, málo aktívni a rozptýlení. Toto sú prejavy nedostatočne rozvinutej pozornosti a neschopnosti plánovať a kontrolovať vlastné aktivity a správanie. U predškolákov takéto ťažkosti nie sú príliš očividné, ale v škole vedú k slabým výkonom v učení, čo má za následok stratu motivácie učiť sa, nechuť chodiť do školy a dieťa sa stáva chronicky neúspešným žiakom.
Táto metodika je založená na práci s číselným radom, a číslicami avšak hlavným cieľom nie je učiť deti počítať, ale rozvíjať pozornosť a návyky programovania a kontroly činnosti.
Tréning je rozdelený do piatich etáp:
1. Spoločné riešenie úloh „krok za krokom“ podľa rečovej inštrukcie dospelého.
2. Spoločné riešenie úloh „krok za krokom“ podľa názorného programu; na programovaní a kontrole sa viac podieľa dospelý ako dieťa.
3. Spoločné riešenie úloh podľa názorného programu, pričom iniciatívu preberá dieťa.
4. Dieťa samostatne plní aj kontroluje úlohy, dospelý monitoruje priebeh a správnosť riešenia.
5. Dieťa samostatne rieši úlohy a prenáša riešenia na nové úlohy. Možnosť transferu kontroluje dospelý.
Úlohy sú rozdelené do piatich cyklov podľa narastajúcej obťažnosti:
1. číselný rad v známych, bežných situáciách;
2. číselný rad v priamom poradí;
3. vyjadrenie množstva v priamom poradí;
4. číselný rad v opačnom poradí;
5. paralelné rady.
Podľa našich skúseností deti po absolvovaní tohto stimulačného programu sú sústredenejšie, pozornejšie, zriedkavejšie postupujú pokusom a omylom, pociťujú potrebu predbežne sa zorientovať v úlohe a lepšie kontrolujú svoje výkony. Rôznorodé aktivity s číslami taktiež rozvíjajú matematické predstavy a grafomotoriku. Podstatné je, aby učiteľ a žiak aktívne spolupracovali a mali z toho radosť a aby sa metodika aplikovala tvorivo, a nie mechanicky.
V prípravnom ročníku rozvíjame utváranie základných predstáv o veľkosti, tvare, množstve predmetov a javov, o ich umiestnení v priestore a v čase. Tieto predstavy poskytujú rozsiahle možnosti a podnety na skvalitňovanie rozumovej činnosti.
V období predškolského veku zasahujú základy matematiky aj ďalšie oblasti poznania, hlavne jazyk a logiku. Sprostredkovávanie uvedených poznatkov v v prípravnom ročníku neznamená len špecifickú prípravu detí na ich ďalšie vzdelávanie v matematike, ale predovšetkým všeobecné základy logického myslenia. Deťom môže matematika pomôcť aj z hľadiska rozvíjania komunikácie.
Cieľom utvárania základných matematických predstáv detí predškolského veku je:
PRÍPRAVKÁRI sa oboznámujú pri manipulácii s predmetmi vo svojom okolí s nasledovnými matematickými pojmami:
Oboznamovanie sa s týmito pojmami a ich postupné ovládanie možno zadeliť do nasledovných kategórií:
1. Porovnávanie, triedenie a orientácia v priestore
2. Porovnávanie a triedenie tvarov
3. Porovnávanie a triedenie v súboroch podľa veľkosti, objemu, množstva a počtu.
Tieto sa čiastočné prelínajú, pretože jednotlivé poznatky nemožno budovať izolovane. Preto sa aj úlohy z uvedených kategórií sa plnia súbežne.
Množstvo chápeme ako prirodzenú súčasť a základ všetkých troch kategórií.Ponímame ho v spojitosti (v kontexte) s ďalšími myšlienkovými operáciami, akými sú napríklad triedenie, usporadúvanie a podobne. Napomáhame tým konkrétnemu mysleniu.
Jednotlivé činnosti možno v praxi uskutočňovať v rámci jedného súboru objektov a údajov, ako aj medzi viacerými súbormi objektov.
Rátanie (počítanie) je súčasťou mnohých rytmických riekaniek a básničiek. Prípravkár sa s nimi najskôr oboznamuje mechanicky a postupne sa učí chápať význam jednotlivých slov,označujúcich čísla. V priebehu tohto procesu si deti vytvárajú predstavu, že pod každým
názvom čísla treba chápať (vidieť) konkrétne množstvo (počet). Predstavujeme to prostredníctvom úloh, v ktorých odpovedá prípravkár na otázku „Koľko?“.
je súčasťou estetickej výchovy. V období predškolského veku sa dieťa učí umenie uvedomelo vnímať a zaujímať sa o neho. Zoznamuje sa s hrou. Dramatická výchova rozvíja schopnosť komunikovať verbálne i neverbálne.
Deti predškolského veku sa učia hlavne na základe interakcie so skupinou a prostredníctvom vlastných prežitých skúseností. Zvedavosť tohto veku využíva prirodzenosť toku myšlienok a spontánnych nápadov, a tým poskytuje dostatok priestoru pre spontánnu aktivity a detské plány.
Dramatická výchova v prípravnom ročníku rozvíja:
Predškolský vek je obdobie otázok „prečo?“, do popredia ktorého vstupuje detská fantázia, predstavivosť, skúmanie a bádanie.
V prípravnom ročníku, žiaci získavajú teoretické poznatky v oblasti ochrany vlastného zdravia a života. Dieťa učí vnímať svoj stav zdravia i choroby a vyjadriť dospelému pocity z vlastného ochorenia, ako aj na elementárnej úrovni pomôcť druhým pri úraze alebo ochorení, napr. privolaním dospelej osoby.
Ďalšou obsahovou náplňou je utvárať a rozvíjať návyky správnej hygieny, zdravého životného štýlu, uskutočňovanie pravidelných pohybových aktivít vrátane pohybu vonku a v prírode (počnúc pohybovými hrami, zdravotnými cvikmi až po športové aktivity) atď. Snahou je pripraviť dieťa na život v prostredí, v ktorom sa nachádza. Nezastupiteľnou súčasťou je budovanie adekvátnych reakcií detí na situácie ohrozujúce zdravie, ako aj upozornenie na možné riziká pri vzniku živelných pohrôm a ekologických havárií.
Učia sa základom prírodovedy, skúmajú zloženie pôdy alebo rozmýšľajú o tom, ako z kociek postaviť stabilnú stenu. Hravým spôsobom učenia sa učia tajom prírody a spoznávajú ľudské telo, osvojujú si základy životosprávy, vysvetľujú si ako správna životospráva ovplyvňuje fungovanie ľudského organizmu. Tiež sa učia pozorovať prírodu a nachádzať v nej isté súvislosti.
Dieťa predškolského veku chce spoznávať a objavovať svet, chce na tento svet mať vplyv. V rannom prírodovednom vzdelávaní je dôležité, aby sme dieťaťu odhalili svet, aby sme ho podnietili k rozvíjaniu vlastných schopností.
PREDŠKOLSKÝ VEK JE IDEÁLNY NA VÝUČBU CUDZIEHO JAZYKA. Deti v prípravnom ročníku učíme základy angličtiny metódou Jolly Phonics Music.
Čo je skutočne dôležité pre zdravý detský vývoj? Mnohí z nás si v dnešnej dobe počítačových hier uvedomujú, aký neoceniteľný prínos má v živote umenie. Výchova prostredníctvom hudby a spevu prispieva nielen k fyzickému a duševnému zdraviu, ale aj k vytváraniu zdravých sociálnych vzťahov. Jeden z pilierov života tvoria komunikačné zručnosti, spolu so schopnosťou počúvať. Badateľný prínos je možné vnímať v podobe zlepšenia koncentrácie, pamäti, predstavivosti, ako aj zvýšenia čitateľskej gramotnosti a numerických schopností.
To všetko tvorí základnú a neoceniteľnú výbavu do života dieťaťa.
Spev a ľudský hlas sú jedinečným hudobným nástrojom a každé zdravé dieťa má schopnosť spievať, bez ohľadu na talent alebo nadanie.
Angličtina je jazyk s prízvučným rytmom, čo znamená, že má skôr stály rytmus. Vďaka rozvíjaniu hudobného cítenia sa zároveň u detí rozvíja i jazykový cit k vnímaniu prirodzeného jazykového rytmu. Rovnako dôležitým aspektom reči je i správna intonácia. A tak program Jolly Music hravým spôsobom vedie deti i k správnemu rozvíjaniu jazykového citu.
S Jolly Music sa deti učia prirodzeným a hravým spôsobom používať anglický jazyk, porozumieť hudbe a osvojiť si základné hudobné zručnosti, ako pulz, rytmus, rozlišovanie výšky tónov alebo dynamika. Jolly Music je detailne prepracovaná metodika založená na koncepcii svetoznámeho hudobného pedagóga Z. Kodályho.
Základná škola
Matice slovenskej 13
Kancelária školy: +421 905 846 748, 051 7713331
Školská jedáleň: 051 7713332
V októbri nacvičovali žiaci prípravných ročníkov na hodinách anglického jazyka s Mgr. A. Lešigovou a Mgr. J. Brhlíkovou rozprávočku Tri malé prasiatka. Pomocnú ruku podala pri nácviku i triedna pani učiteľka prípravkárov Mgr. B. Vasková. V rozprávočke žiaci hrali, tancovali a spievali, pričom si hravou formou osvojovali základy cudzieho jazyka.
Dňa 1.4.2014 našu školu navštívili milé deti a ich pani učiteľky z MŠ A. Prídavku v Prešove. Zámerom tohto stretnutia bolo prezentovať a spropagovať prácu logopédov a logopedických asistentov v prípravnom ročníku. Pripravili sme si pre nich otvorenú hodinu logopédie, ktorú viedla Mgr. B. Vasková. Hravou a zážitkovou formou im priblížila rôzne skupinové aktivity a metódy práce na vyučovacích hodinách ILI, zamerané na rozvoj reči. Deti si vyskúšali rôzne logopedické pomôcky, precvičili jazýčky, sledovali minibábkové predstavenie a nakoniec sa spoločne zabavili, zaspievali a zatancovali. Veľmi pekne ďakujeme MŠ, že prijala naše pozvanie a že sme mohli zažiť príjemné predpoludnie s ich šikovnými deťmi.