V našich prípravných ročníkoch sa žiaci pripravujú na vstup do prvého ročníka pomocou Eľkoninovho šlabikára a metódy fonematického uvedomovania hlások.
Ide o program, ktorí odborne vedú naše pani učiteľky a pani logopedičky. Žiaci pracujú interaktívne hravou formou pričom sa rozvíja osobnosť dieťaťa, jeho pozornosť, sebakontrola, ale aj samostatné kritické myslenie a tým sa deti postupne pripravujú na rolu školáka. Dostanú svoje prvé šlabikáre, do ktorých kreslia a vyfarbujú. Pracujú tiež pri tabuli, s farebnými žetónmi. Pri práci im pomáhajú bábky a rozprávkové bytosti - pán Slabika, pán Samohláska, babička Rúženka, Dano, Ďuro – kamaráti tvrdých a mäkkých spoluhlások. Všetko prebieha formou hier a súťaží, čo žiakov motivuje k výkonu. Učia sa pracovať v skupine aj vo dvojiciach, konštruktívne myslieť, trénujú si výdrž a koncentráciu pozornosti, rozvíjajú si slovnú zásobu. Táto metodika sa zameriava na problematiku prevencie vývinových porúch čítania a písania. Obzvlášť účinný je pre deti s narušeným alebo oneskoreným vývinom reči, ktorých jazykové nedostatky by sa mohli negatívne premietať do čítania, písania a taktiež pre deti s odloženou povinnou školskou dochádzkou. Ide o tzv. predčitateľskú schopnosť, ktorá je nevyhnutná pre neskoršie chápanie grafém pri čítaní.
Fonematické uvedomovanie je „metaschopnosť“. Ide o schopnosť predstaviť si hláskovú a slabikovú štruktúru slova v mysli. Je to tiež schopnosť vedome narábať so segmentmi slov, uvedomovať si zvukovú štruktúru slov, identifikovať poradie zvukov reči v plynulom toku reči, uskutočňovať hláskovú analýzu, syntézu aj zložitejšie manipulácie so zvukmi reči (pridať, odobrať, zmeniť poradie hlások v slove). Práve fonematické uvedomovanie sa považuje za veľmi dôležitú schopnosť, ktorú dieťa potrebuje, aby sa naučilo v škole bez problémov čítať a písať. Počas Tréningu fonematického uvedomovania si dieťa osvojuje pojmy ako slovo, slabika a hláska. Jazyk sa pritom dieťaťu predstavuje ako zvukový systém, ktorý má svoju grafémovú podobu v písanej reči.
Samotný tréning je rozdelený do 30 hodín.
Tie sú tematicky rozdelené:
1. Téma: Slabičná štruktúra slova
2. Téma: Hlásková štruktúra slova
3. Téma: Samohlásky a spoluhlásky
4. Téma: Tvrdé a mäkké spoluhlásky
Ku koncu tréningu sú deti schopné rozkladať slová na slabiky a hlásky, vedia rozlíšiť samohlásky a spoluhlásky ale tiež tvrdé a mäkké spoluhlásky. Pochopia dištinktívny význam hlások, teda že keď zmeníme jednu hlásku v slove, zmeníme jeho význam. Deti tiež získajú iný pohľad na slová a celkovo na jazyk.
Základná škola
Matice slovenskej 13
Kancelária školy: +421 905 846 748, 051 7713331
Školská jedáleň: 051 7713332