Čo dnes deti robia v prvej triede?

05.01.2016 22:37

Môj syn má šesť rokov, od septembra pôjde do školy. Pozná písmená, číta, píše, naráta asi do 1000, občas sčituje a odčituje. Nemyslím si, že mám doma malého génia a nejdem mu hľadať školu pre nadané deti. Myslím, že v dnešnej dobe toto ovláda veľa predškolákov. Majú rôzne podnety zo škôlky, z rodín, z médií ...

Minule sme sa s jednou maminou v šatni v škôlke, stojac nad našimi deťmi, ktoré si pomenúvavali planéty na obrázku hovorili, že čo asi budú robiť v tretej triede? Čo ale budú robiť v tej prvej, tak základnej a dôležitej pre celý ich školský (a nielen školský) život?

Napriek tomu, že toho vedia už teraz pomerne veľa, budú musieť skĺbiť všetky tieto poznatky s tým, čo ešte príde nové. Napriek tomu, že som „od fachu“ a myslím, že mám aspoň aký taký prehľad o tom, čo synátora čaká, naplno mi to došlo až keď som pred dvomi mesiacmi počúvala Barboru Vodičkovú na jednom workshope.

Diktát po troch mesiacoch?

My sme v prvej triede celý rok trénovali rúčku, aby sa rozhýbala, rozpísala a aby sme si za ten rok mohli osvojiť všetky písmenká. Dnes deti rúčku rozcvičujú (majú prípravné obdobie)  prvý mesiac, potom prechádzajú na písanie písmen a niekedy okolo Vianoc budú písať prvý diktát!

Ten je pre nich vôbec najťažší – musia najprv analyzovať počuté, potom rýchlo urobiť v hlávke predstavu ako vyzerá to konkrétne písmenko a potom ho napísať. Pritom ešte musia byť dostatočne rýchly, aby stihli celú vetu a keby ešte aj nejakú úpravu mali – bolo by to tip – top! Jednoduché, nie? A to je len písanie.

Pre niektoré deti toto prirýchle tempo môže byť problém

Pokiaľ sa nevydarí začiatok a začnú sa nabaľovať problémy, zrejme sa vzťah dieťa – škola nebude vyvíjať veľmi priaznivo. Napriek tomu, že čiastkovo ovládajú veľa, niekedy je ťažké zosúladiť tieto čiastky, aby bol dobrý aj výsledok. Na tom ale môžeme popracovať my. Ako?

Tak, že  na to hlavne budeme myslieť a nebudeme mať predstavu, že pre každé dieťa musí byť prvá trieda brnkačka.

A že je celkom fajn už teraz hľadať nejaké možnosti, ako to dieťatko trocha pripraviť na zmenu, že to nebude ako v škôlke, že škola je trocha o inom.

Exituje spústa materiálov, ktoré môžeme využiť na rôzne cvičenia:

  • grafomotorické (ruka),
  • na tréning pozornosti a pamäte (vizuálnej i sluchovej, oboje je veľmi dôležité napr. aj pri tom diktáte),
  • na trpezlivosť dieťaťa – jeho výdrž pri aktivitách (budú to hodne potrebovať).

Držme si palce, nech to aj s deťmi zvládneme čo najlepšie!
Autor: Mária Kopčíková

 

Základná škola Matice slovenskej 13, Prešov, školský rok 2017/2018